-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41940)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16899)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29056 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

نظر شما راجع به جمله (انسان مجبور شد كه مختار باشد) چيست؟
ما معتقد به تقدير عيني هستيم؛ يعني ايجاد به اندازه چيزي را به اندازه ايجاد كردن يا اندازه براي چيزي قرار دادن. تقدير عيني خداوند عبارت است از تدبير مخلوقات به گونه اي كه پديده ها آثار خاصي بر آنها مترتب گردد و اين، طبعاً به حسب قرب و بعد هر پديده اي متفاوت خواهد بود، چنان كه نسبت به جنس، نوع، شخص و حالات شخص نيز تفاوت خواهد داشت. مثلاً تقدير نوع انسان اين است كه از مبدأ زماني خاص تا سرآمد معيني در كره زمين زندگي كند و تقدير هر فردي اين است كه در مقطع زماني محدود و از پدر و مادر معيني به وجود بيايد و همچنين تقدير روزي و ساير شؤون زندگي و افعال اختياريش عبارت است از فراهم شدن شرايط خاص براي هر يك از آن ها. در واقع، تقدير عيني خداوند؛ يعني، خداوند هر مخلوقي را با حدود، قيود، اندازه، شرايط، خصوصيات و توان هاي مخصوصي به وجود مي آورد، {V(فرقان، 2 - قمر، 49 - يس، 38 - مؤمنون، 18 - اعلي، 3)V}. اين تقدير با اختيار انسان منافات ندارد، زيرا اختيار، اعمال اختياري و مقدمات افعال اختياري ما همچون هر پديده ديگري از مجراي خاص و كادر مشخص و دايره مختص به خود تحقق مي يابد و اين همان تقدير عيني خداوند است. مثلاً سخن گفتن انسان كه يك عمل اختياري است بايد از مجرا يا مجاري خاص خود تحقق يابد. ازاين رو، خداوند با اعطاي ريه ها، حنجره ها، تارهاي صورتي، زبان، دندان ها و لب ها و... اين مجاري را براي تحقق سخن گفتن كه يك عمل اختياري مي باشد مقدور فرموده است. همچنين مقدمات افعال اختياري را نيز خداوند با شرايط خاصي مقدر فرموده، مثلاً خدا جهازات غذا خوردن را فراهم كرده و موادي آفريده تا در آن مواد تصرف شود. بايد دست و پاي باشد تا انسان بتواند در آنها تصرف كند. اگر اعضا و جوارح نبود تا تصرف در مواد خارجي انجام دهد، خوردن - كه يك فعل اختياري است - تحقق نمي يافت. به هر حال، اموري را كه خداوند به تقدير عيني مقدر فرموده، همه جبري هستند و جاي اعمال اختيار و توهم اختيار انسان در آن نيست. اعضا و جوارح ما جبراً به ما داده شده است. قدرت اختيار، تفكر و انتخاب براي ما جبري است. مقدمات اختيار و موادي كه اعمال اختياري روي آن انجام مي گيرد جبري است. خداوند متعال با تقدير عيني خود كادري را براي زندگي هر فرد مشخص مي كند كه فعاليت اختياري كه خود نيز جبراً به ما داده شده است در درون آن انجام مي گيرد. ما در درون اين كادر، مختار هستيم كه هر چه مي خواهيم بكنيم، ولي پيروي از اين كادر از اختيار ما خارج است. به بيان ديگر، اصل اختيار، مقدمات افعال اختياري و موادي كه افعال اختياري روي آن انجام مي گيرد همه براساس تقدير عيني خداوند كه براساس اقتضائات عالم هستي و جهان مخلوق بوده است جبري هستند ولي اين كه ما چگونه از اختيار خود استفاده كنيم و آن مقدمات را به كار گيريم و از مواد چه بسازيم، همه در اختيار ما بوده و خواهد بود، {V(نگا: پرسش ها و پاسخ ها، محمدرضا كاشفي، قم، نشر معارف، چاپ اول، 1380، صص 61 - 63)V}.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.